L'union des patoisants - Quelques racontottes L'union des patoisants en langue romane

 
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DYIERRES ET PAIX.

    In de nos grôs sciençous, écrivou brâment cognu, é dit, è y é dje bïn grant : " lai dyierre ât lou frut d'lai crouy'tè des hannes. "

    Dains nos v'laidges, d'lai sen des frontieres di paiyis, an é s'vent poyu, dains lai cheûte des siecles, vérifiaie c't'aivisâle. Dâs Arioviste djainqu'â l'Adolf les airmèes aint péssè chu nos campaignes en aippoutchaint yot'coulainnèe de criyâs. Djanmais nos véyes dgens n'aint aippiâdgi lai dyierre, ès saivïnt bïn poquoi.

    I aî dempie quèques vaîdyes seûv'nis de Nôvembre 44, mains i aî oyu tchie nôs brâment de raicontes de totes les sôtches, qu'en dyïnt prou grant : lai dyierre de Trente Onnaies et les Ch'vèdes qu'aint tot décombrè poichi, qu'aint maissaicrè tot c'qu'ès poyïnt : les dgens et les bétes, ran n'ât démoèrè ! Â v'laidge doues faimilles aint churvétçhu, an n'sait pouè c'ment, pai miraitçhe po chur !

    Et peus, tiaind qu'les cosaques et les kaiserliks sont v'nis dains l'câre po l'premie siedge de Béfoûe, ès s'sont avoinès chu les hôtâs : ès engoulïnt tot c'qu'ès trôvïnt, ès bâffrïnt et treûyïnt c'ment des savaidges. Dâdon l'huvie ât aivu aiffreû : â v'laidge an é condut vïnte-ché vois â ceim'tére en quèques mois ; lai faim, lou fraid et lai mijére moûechnïnt sains râte.

    En 70 les Prussiens leudgïnt âchi dains les v'laidges âtouè d'Béfoûe . Es n'aint pouè trou borriâdè les dgens, mains ès aint aippoutchè enne tèrribye trïnnèe : les boussottes ! çoli embartçhait tote enne mâjon en ran d'temps ! Mes airrie-airrie-grants-poirants sont paitchis dïnnai dains lai meinme s'nainne, en léchaint yot'féye oûerfenatte.

    Et peus, lou dous d'Ô 14, an é craiyu vétçhie ïn peut sondge : quasi tus les hannes et tus les tchouvâs sont paitchis, â moitan d'lai moûechon. Lou v'laidge était veûde, les fannes et les véyes que d'moérïnt étïnt c'ment fris pai lou fûe di cie. Lai grant-mére m'é contè qu'ès n'saivïnt pus les djouès d'lai s'nainne : tot d'ïn côp, en boussaint lai tchairratte po allaie â béné, réchâvaie sai bûe, èlle s'ât aivisè qu'c'était dûemoinne !

    Mitnint an porait djasaie de 1939-44 : tot poitchot lai poûertè, lai paivou, lai moûe, " lou tchaigrïn et lai pidie " c'ment qu'an é dit…I m'révije d'lai grôsse étâle de l'onçhiat lavousqu'è n'y aivait pus que trâs vaitches… Des hôtâs aint breûlè, ïn véjïn ât môtche è Dachau lai vaye de Nâ 44, en lai rive de not'bôs 27 préjenies de Béfoûe sont aivus fusillès … Mains lai djoûe, casèe pai lai fûete des nazis et d'yot' étçhipe de crevoures, ât réchtè brâment grant dains les tiûeres…

    Lai biâtè d'lai Paix !… ç'ât chutot çoli qu' n'fât pouè rebiaie dains ci monde que nôs djase todje de dyierres ! Po lai néchaince de c't'aifnat Djésus, nôs porïns tchaintaie encouè et encouè : " Lai paix, lai paix pairmé les hannes, lai paix, l'aimouè et lai libretè, nôs sons è Nâ ! "


Lou François de Banv'lai


ENNE AFFAIRE DE CRÔ DE MIEÛLE.

    " Eh bïn, Climène, vote Maidyi et peus ses dous bessenots ne sont dyère démoérès ci côp-ci. Meinme que vot'Madyi n'é pe aivu lou temps de me dire bondjoué : i n'en seus pe trou contente.

- Es ne sont crébïn dyère démoérès, mains çât prou, Madeleinne. Ç'ât encoué pus pé que lai grippe de L'Ulysse. I en airôs bïn trâs livres è raicontaie che i v'lôs, mains an ne peut pe todje dire.

- Poétchaint, Climène, dous che bés boûebats, i en vorôs bïn enne dozainne.

- An voit bïn, Madeleinne, que vôs n'étïns pe lai tiaind qu'i ai fait des bugnots de Carimentran. I en aivôs fait piein ïn grôs penie è bue. Eh bïn, vôs me crairèz che vôs v'lèz, ès se sont reyevès lai neût, èls aint aivâlè è lai tieûjeune, èls en aint maindgie ïn grôs moncé, ès sont r'montès â lé, et peus â bout d'ïn môment, èls aint tot retchaimpè dains les lessues. Tiu ç'ât qu'é tot relaivè. Ç'ât lai Climène !

- Mains, Climène, tos les effants se f'sant mâ y ventre daivô des bugnots. È fât saivoi yos poidgenaie. Els aint lou temps d'aivoi l'aidge de râjon.

- È vôs ât aîjie de dire, Madeleinne, mains ce n'ât pe tot. Lou lendemain, lou Patrick é voyu montaie chu lou tchouvâ di Milot l'Elusai. Tot allait bïn, è se r'drassait c'ment ïn pouille chu enne bouse, mains voilai qu'èl é trovè que lou Bijou n'ollait pe prou vite, èl y tchaimpe des grants côps de tolons dains les côtes. Voilai lou Bijou que n'y compregnait ran, que yeve lou tiu et peus lou Patrick poi tiere. I aî craiyu qu'èl était tyuè, mains è se redrosse c'ment ïn seudge et peus è s'bote è breûyie : " I veus r'montaie chu lou Bijou, Milot, i veus remontaie, ou bïn i veus lou dire è lai manman ! "

- D'ci côp, i l'aî pris pai lou brais, i lu é r'toénè ïn " tire t'en d'lai " et peus i l'aî raimoénè è l'hôtâ. Ci mâlerie mormôton m'é tot dit, è m'é aipp'lèe cancoire, greubeusse, sourciere et peus " pineupe ". I me pense que ç'ât yun de ces mouts de Pairis que ne v'lant ran dire !

- Aiprés, ç'ât aivu lou toué de l'Albain de faire des sïnnes. Vôs saites c'ment qu'è y aivait de lai nadge. Lou voilai que s'bote è tçhissie chu lai yaice di tch'mïn daivô ses sobots, qu'èl en é ujè enne paire dains sai djoénèe. Mains tot pai ïn côp, enne pétroleuse airrive ès grands tyaitre, et peus po n'pe écâchaie ct'effant, elle veut s'râtaie.. Chu lai yaice vôs saites que les pétroleuses ne f'sant pe çou qu'elles v'lant. Lâmoi, ctée-ci é c'mencie pai ollaie è gâtche contre lai fontaine, que l'é renvie è drète chu lou moncé de nadge di Djeanfoutre. Elle é péssè â traivie et peus elle s'ât airrâtèe dains lou tieutchi. El en é paitchi ïn grôs monsieur que breuillait " Laivoûsqu'elle ât cte ptéte murie qu'i l'étranlye ! " Et peu senne bélle Maidaime que se frouttait l'étcheûne en diaint " Oye voi ! Ce qu'i ai t'aivu paivou " Lou Monsieur vïnt vés moi et peus me dit " Laivoûsqu'èlle ât c'te vormeune ? At-ce que ç'ât è vôs ? - Mains mon poûere hanne, qu'i lu ai dit, moi, è mon aidge, aivoi des effants dïnnai, vos n'y étes pe ! "

    È fât vôs dire qu'en aittendaint i aivôs endyainnaè l'Albain dains lai tiaive et peus qu'i aivôs franmè lai pôtche è ché. Ces poûeres dgens n'aint aivu ran d'âtre è faire que de tieuri dous tchouvâs po tirie lai pétroleuse de lai et peus de lai faire è réporaie. Mains lou pus pé, ç'ât l'aiffaire di cro de mieûle.

    I étôs che sôle de yos aivisâles qu'i les aivôs botès dains lou poiye daivô des livres de mairtyottes. " Vïns vôre, que dit lou Patrick, c'tée-ci ce qu'elle ât bèlle ! ç'ât enne fanne tote gnue que naidge dains lai mée bieuse. - Ce n'ât pe pôssibye. Demainde è lai mémé. - At-ce que te sais naidgie, mémé ? - De mon temps, qu'i lu ai dit, les diaichottes félïnt yot trossé sains piedre yot temps è se trempaie dains l'âve. - Te vois, que dit l'Albain. Mains les boûebes, çoulai sait nadgie sains aivoi aippris. - Te n'és qu'ïn mentou, que fait lou Patrick, te ne sais pe naidgie. - I ne sais pe ? Eh bïn vïns vôre, benêt !

    Les voili paitchi. I ne m'en seus pe bèyie vâdge, et peus i étôs bïn contente d'étre ïn pô trantyille. Â bout d'ïn môment i entends tyétyun que m'aippeule d'vaint l'hôtâ " Climène, Climène, dépadjie-vôs ! " I prends mes tchaimbes chu mon cô et peus qu'ât-ce qu'i vois ? lou maire que tirait l'Albain pai l'araye, et peus tyé Albain ? I ne lou recognâchôs pe, tot purant, tot noi, et peus que sentait âchi métchaint que lou diâle.

    " Mon Dûe, mon Dûe, qu'ât-ce qu'èls aint r'fait ?

- È vôs fât putôt les condure è Saint-Ilie, que me dit lou maire, fidyurie-vôs qu'i étôs d'vaint l'hôtâ, i vois vos dous bessenots qu'aippreutchant de not' cro de mieûle, yun des dous, mains i ne sairôs dire louqué, que dit : yun, dous, trâs ! et peus que se tchaimpe dedains. Çoulai é fait ïn grôs piouffait, l'âtre é breuillie " â secouè " et peus pai tchaince i seus airrivè, sains çoulai c'te p'tét mourmoutyu était nayie. Vôs n'èz pus qu'è lou laivaie, lou rétchâdaie et peus lu adminichtraie yenne de ces revortchies qu'è s'en révije djunqu'è lai fïn de ses djoués. Aidûe ! "

    Et peus tyu qu'é laivè, pannè, rétchâdè et peus roûetenè c'te p'tét poûe ? ç'ât lai Climène, c'ment todje. Mais i y sondge, Madeleinne, i veus écrire ïn livre chu lou piaîji d'étre riere-grant-mére. Vôs peûtes étre chûre que çoulai porrait se vendre !


Madeleine Becker


L'ECOLE DE LAI MONTAIGNE.

    Tiaind qu'vôs léchites lou vâ di Rahin po s'diridgie vés lou michtériou et tchairmou câre des Mille Etaings, è vôs fât tranvoichie totes les vèlattes di grant v'laidge de Fresse. Les hôtâs sont éguègu'lès dains lai voidjou et chu les côtes, en l'aiv'neutche d'lai rive des bôs sains fïn. Poitchot les grietous foiyards, les noires fuattes, sannant aivâlaie vés les tchaimpois, laivoù c'que résounant les campaines des p'tétes vaitches vosgiennes. L'aipaîj'ment de ci yûe, ïn pô rébiè, ât dampie troubyè pai lou faimilie traiyïn des raîsses.

    Pouètchaint, dains lou temps, totes les mâjons brond'nïnt c'ment des bessons ; è y aivait ciro tot pien de djûenence et d'émeû. Les dgens aivïnt essartè enson les crâts po écrâchaie yot butïn : ç'ât dïnnai qu'lou v'laidge di Plainot s'était conchtrut li-dchu, daivô ses bèlles vaitch'ries, sai mérerie, son môtie et peus son écôle, bïn chur.

    Ah, c'te siéjainne écôle, daivô ses roudges tieles, ses rôsies qu'embâmïnt d'vaint l'heus, son poiye bïn éçhairi pai de hâtes f'nétres et rempiâchu de braives afaints !... Lai maitrâsse aivait inchtrut doûes dgeurnâtions de montaignons, mains mit'naint èlle diait aidûe è tos ces dgens, pouèch'que l'houre d'lai r'tréte aivait soinnè po lie.

    Ç'ât ïn djûene rédgent qu'ât v'ni de Pairis po lai rempiaicie. È f'sait ïn pô lou tchoûeré en raivoétaint son leudg'ment sains éyètrichitè, sains poye de bains. Lou mére l'é trovè renfrognou et po les poirents des éyeuves, c'était ïn p'tét fignolou. Et peus èl aivait nom " Guillaume ", c'ment c'te trûerie de Kaiser !

    Dains son métie çoli tchem'nait bïn endrait ; è f'sait âchi des éffoûes po s'aivéjie en lai montaigne. Mains l'huvie aippreutchait et çoli l'épaivurait ïn pô. Tiaind qu'èl é èc'mencie è dgealaie du, èl ât dev'ni mailaite, è n'poyait pus çhiôçhaie è câse de " l'asthme ", c'ment qu'an diait. Dâli lou médicïn l'é envie dains enne mâjon de saintè, et peus aiprès èl é tchaindgie de câre, èl ât paitchi dains lai sen de Marseille.

    Encheûte an é vu débartçhaie enne baîchatte bïn aibiéchainne, qu'vignait d'lai Bretagne et qu'aivait non " Rozen ". Èlle était dyèe et ne f'sait pouè lai mijoûerèe. Èlle allait v'lantie ès lôvres dains les férmes et tchaintait c'ment ïn rossignolat. Et peus èlle emmoinnait s'vent les afaints détieuvri lai naiture, les çhiôs, les roétchèts, les bétottes, les oûejés… D'ci côp, les dgens lai dépeûtïnt ïn pô : ès dyïnt qu'èlle f'sait è piedre yot temps ès éyeuves.

    Èlle aivait léchie d'lai sen de Quimper son djûene fiaincie, dâli èlle poétchait enne baigue daivô ïn tot bé rubis en ûe (= ovale), eûffri pai son aimoérou. Mains voili qu'â fûe d'lai Sïnt Djean c'te baigue s'ât trovèe predjue, mâgrè totes les boènnes v'lantès po lai r'tieuri dains les ceindres et dains les alentoués, ran ! Niun n'é poyu compâre c'ment qu'èlle s'était évadnèe. Rozen en aivait brâment grandô et èlle ât aivu bïn aîje de r'paitchi è Quimper po les vacainces. D' lai-vâs èlle é graiy'nè â mére qu'èlle s'était mairièe et qu'èlle cheûyait son hanne qu'allait â Canada po son métie.

    Dâli ïn trâjieme maître d'écôle, lou chir Contal, é pris lou tch'mïn di Plainot. C'côp-ci c'était ïn boûebe d'ïn v'laidge â long qu'airrivait daivô sai fanne est tyaitre fés. C'tés-ci étïnt de sâcrès apchars, que chmarotsïnt dains les voirdgies et que loiyïnt des tiaisses en lai quoûe des tchïns. Les câtaines aint r'cmencie è dépeûtaie, pouèch'que sai fanne poétchait des vétures trou coétchattes, trou mirgodlèes. Èlles breut'nïnt âchi qu'lou chir Contal bracoénait poi-côps les yievres dains lou Mont de Vanes.

    È n'en tchât, lou rédgent, qu'était ïn bon vétçhaint, é botè chu pies enne féte po lou 14 de djuyèt, que mairtçhait ach'bïn lai fïn de l'onnaie d'écôle. Èl ât v'ni brâment d'monde et les dgens étïnt raivis. En lai fïn les harmonicas aint fait dainsie djoyous'ment tote l'aissembyèe, et lai fanne di maître youquait âchi, daivô sai loidgiere roube biaintche et roudge.

    Lou soi, lou chir Contal s'ât aittairdgi po rédure et nenttayie lou poiye…

    Lou djoué d'aiprés sai fanne s'ât évoiyie prou taîd : son hanne n'était pouè tchie yos. Èlle é craiyu qu'è regu'nait dains lou v'laidge, mains nian ! Niun ne l'aivait vu dâs lai vaye â soi ! Bïntôt lou mére é aipp'lè les dgendârmes, an l'é tieuri dains les bôs, les raivïns, les roétchèts et les bressons, an é fait des baittûes dains les côtes : ran !

    Mains quéques djoués aiprés, ïn boirdgie d'enne férme éloingnie ât v'ni tot r'virie taquaie tchie lou mére. Èl aivait r'cognu lai dyïmbarde di rédgent pairvé enne toérbiere ; en raivoétaint d'dains, èl é trovè lou coûe di chir Contal, roide et biève !

    Les dgendârmes, lou djudge di tribunâ aint dit dampie qu'lai moûe était lai cheûte d'enne airrâte di tiûere. Mains les landyes aint tchem'nè di temps des lôvres de l'huvie… Lou banvaîd, lu, se cajait : çât lu qu'aivait fait lou premie conchtat, mains è n'répondjait pouè ès d'maindes des baidgèlles que v'lïnt en saivoi d'pus.

    Pouètchaint sai fanne n'é pouè poyu s'empâtchie d'bèyie son ch'crèt ès ses véjïnnes : tiaind qu'lou banvaîd s'était aippreutchie di moûe-coûe, èl aivait tot d'cheûte r'mairtçhè â doiyat di maître d'écôle enne baigue que raimoiyait : èlle était tote pairie è c'tée qu'aivait predjue Rozen, daivô lou meinme grôs rubis en ûe !

    Lou temps et les sâjons aint tçhissie chu les bôs et les tchaimpois d'lai montaigne. Les djûenes sont paitchis vés les vèlles aivâ, les véyes sont moûes, lai cadje é pô è pô envôj'nè les roétchèts di Plainot et mit'naint les aibres aillondgeant yos brainces en d'chu les rûenes des hôtâs. La mâjon d'écôle ât todje li, veûde et muatte dains ses seuv'nis, daivô sai couè envâyie d'hierbes savaidges et de bot'nies. Voili grant qu'èlle n'é pouè r'ci d'afaints, mains niun n'en é lai grie.

    An m'é dit que sai çhôjure ât aivu ïn sôlâdg'ment po tus…


Lou François de Banv'lai


LAI MAIDGIE DES CÂTCHES.


Mes daimes et peus les môssieurs, lou djue de câtches ç’ât mai bibye, mon livre de prayires.. I lou sais prou bïn, çoci dairo vos botaie en tieusain… Mais tiand i révise :

l’As , i m’raipeule que nôs ains qu’in seul Dûe.
Et peus tiand i revise lou…

2 ,i m’souvins qu’lai bibye ât divisie en dous paitchies : lou véye et peus lou nouvé téchtâment.
Tiand i voûte lou…

3 , i muse â pére, â fé, â sïnt échprit.
Et peus aitô tiand i vois lou…

4 , i sondge ès tyaitre évangélistes qu’aint graiy’naie les évangiles, qu’aint prâdgie lai bouènne novelle. È y aivait : Mathieu, Marc, Luc et peus Jean.
Tiand i révise lou…

5 , i sondge ès cïntche vierdges que copïnt lai moétche de yote laintiene.
Tiand i prends lou….

6 , è m’en s’vint bïn qu’lou Bon Dûe é aivu bèse de ché djoués po faire lou cie et peus lai tiere.
Et peus lou…

7 , me raimoine en l’échprit qu’lou sétième djoué è s’airrâte, è se r’pose.
D’vaint lou…

8 , i sondge ès ces dgens, drates et peus djeutes que lou Bon Dûe è sâvaie tiand qu’è viait détrure lai tiere.
Tiand i révise lou…

9 , mains i sondge ès ces yieproux que Nôte Segneû è voiri : nuef tchu déche ne l’aint poué r’merchiaie.
Et peus lou…

10 , è r’présente les déches commaindements.
Dâli lou…

Valat , ç’ât lou diâle, ç’ât lou Judas d’lai trope !
Lai…

Reine , ç’ât lai vierdge Maîrie, bénite entre totes les fannes !
Et peus lou…

Roi , è m’raippeule oncoeu in côp qu’è n’y é qu’in roi dans l’univie, lou Bon Dûe tot pussaint !"
Vôs voites mesdaimes et peus les môssieurs, si i m’bôte è comptaie les points dains in djue de câtches, eh bïn è y en é…

365 : i seus bïn chur que ç’ât lou nombre de djoués dains yenne annaie.
È y é aitô…

52 câtches : ç’ât lou nombre de s’nainnes dains yenne annaie.
Et peus è y é…

12 personnaidges : ç’ât lou nombre de mois, d’aipôtres.
Et peus, po péssaie outre, è y é …

4 tieulées : ç’ât les tyaitre séjons !

Voéties-vôs, mes boènnes dgens, ce djue de câtches, ç’ât n’bibye !!

LOU BARBIZIE : Pierre PETIT


Lai ptéte féye ét lai djenâtche.


Fromans lés eûyes ét ertyulans dains lou temps po fére ïn viaidge dains ïn univie michtérieû ét
qu’béye di tieusain. E i ai lou visibye, sïmpyement lai vétiaince d’tchétçhe djoué d’aivôs sés
môments pu o bïn mons hérus. Mains âchi voili l’invisibye ét sés craiyinces peupyaies
d’personnaidges â povoi mâdgique qu’voignant bïn s’vent malhèye ét détrasse, pouè s’vent djoue ét
bonhèye.

Nos voili airrivais en l’onnaie 1888 dains ïn pte vlaidge di care d’Béfoue, è Nov’laie. In pô r’tirie,
en lai rive d’enne saip’niere, s’drassait enne p’tete bassatte hôtâ â lai touéture d’tchâme lavou
qu’vétçhiant ïn hanne, sai fenne ét yos dous afaints, ïn bouebe ét enne baichatte. Lés grantes
djoénèes étîns otiupaies poi lou traivaiye d’lai tiere que d’maindait brâment d’sôle mais bèyait è
maindgie è lai faimille. Po tote rétchaince, éls possédaient enne vaitche, çâ lou fé qu’en aivait lai
tchaîrdge po lai moinnaie â praie.
Lés djoués ét lés sâjons péssant, ïn pô ennuaints mains dains
ïn bonhèye fait d’sïmpyicitè qu’raissembiait c’te faimille
d’braives d’gens. E chembyait qu’ran n’poéyait tchaindgie, en
aivait lou réchpèt dés côtumes aippoétchaies poi lés véyes.
Lai r’lidgion édait è suppoétchaie lai pâjaintou dés djoués,
dains lai mâjon était suchpendu ïn creuchfi, tchétçhe
dûemoinne, djoué d’répèt, en allait è lai mâsse â môtie di
vlaidge. C’était âchi enne faiçon d’teni d’vaint lai mijére ét
lai pavou, lou diâle ét lés djenâtches dyèttant dains
l’ailombre. Dains ci temps li en craiyait és loups-gairiats, és
foultas ét âtres croque-mitaines po bèyie enne échplicâtion
és touérements seubis poi lés bétes ét lés dgens. Lés soi
d’huvie, è lai lôvre, èl s’ raicontait dés aiffaires étraindges
qu’ môtraient qu’è i aivait dés foueches mâfsainnes qu’niun
n’aivait djemais vu. R’virans è Nov’laie, çâ ïn yûe d’étaings ét
de r’vieres, nos sons dains ïn paiyis de djnâtchrie. En devé d’
Atretchêne ( dains çi temps li, c’étaient dous p’téts velaidges, Atraidge ét pe Etchêne ), â yûedit
" Lés grants bôs " dains c’te fond ét noi bô, se câle enne djenâtche, peute fenne que tchaimpe lou
croûye sôt tchu lés alentoins. L’huvie, tiend çhôçhe l’ouêre qu’ vïnt d’ Montbiaie, an ôye, lai neût,
qu’èlle breuye, sinichtre musitye ai vos bèyie lai pé d’dgerainnes.

Poi ïn bé maitïn di tchâd-temps, not ptét bordgie moine sai vaitche â praie c’men tos lés djoués.
Lai béte schnouffe l’hierbe mains ne maindge pe,élle vire en rond ét n’sai’p lavou allaie, tot çoli
n’ap bïn d’aivéjie ét lou bouebe s’rédut en l’hôtâ d’aivô sai compaigne. Lou pére lai r’bote en
l’étabye ét raichure son fé, élle âdré meus lou djoué qu’vïnt. Lai pouere béte ne pô pu s’ r’ yevaie
ét lou djoué d’aiprès nôs dgens épûeraies lai trovent môtche d’vaint sai roitche.

Piedre c’te vaitche vait tchaindgie d’enne faiçon incraiyabye l’ aiveni d’lai ptéte féye qu’vïnt d’aivoi
déche ans. Lai novelle â airrivaie è velaidge, lés dgens ains brâment djasè çoli é fait di brut,
tchétçhun en â chur, sôs lai métchainte dgenâtche dés grandts bôs qu’ai tchaimpaie lou croûye sôt.
Poquoi yos ? Cés ptéts traivaiyous, honnétes n’aivaient p’fait d’mâ è niun. D’pu l’airdgent f’sait
défâ po aitcheutaie enne âtre béte, c’ment fére … Lés djoués péssant mais lou tieûsin â li, l’hanne
â dains lai poéne, él â ïn pô predju. Lai déchtinèe prent poi-côps dés t’chmîns écâméchaints, voili
qu’în grôs paiyisain di velaidge vïnt vouere c’te faimille dains lai détrasse, è vôs lés édie ét po
çoli èl é ïn prôdjet. E bèye enne vaitche ét en tchaindge … è prent lai féye en son hôtâ c’ment servainte
djusqu’ai sés vente ans.

Mâgré yôte désairriâ lés poirants ains acceptaie, lai ptète Julie â paitchie tchi cés dgens qu’élle ne
cognéchait pe. Sai mére ai pueré dés djoués ét dés neûts, élle se f’sait lou r’preudge d’aivoi aibandenaie
son afaint. Poétchaint, è fâ craire qu’enne fée maîtchemiatte voiyait tchu lai ptéte pouèchque sés novés
paitrons l’ains bïn aitieuyie. Coraidgeouse, élle saivait dje s’airraindgie po tot c’que lu était confiaie.
D’aivô lou temps élle f’sait quâsiment paitchie d’lai faimille, mains tiend lai sôle poiyait tchu sés
çhailes épâles, sés musattes s’en allant vés sai mâjon â long di bô ét chutôt sai chére mére, son pére et
son frérat. Lés braives d’gens qu’ l’ empiayait l’ains mis en l’écôle, dïnnai élle pu aippâre è yére ét è
gray’naie. Et pe lai vétiaince continue, lés djoués ét lés onnaies péssant, lai baichatte â v’ nie grante,
mitnaint élle ai vente ans, lai voili débairraissie d’sai promâsse, enfïn élle r’trove lou toèt faimilie.

Câ mitnaint enne bélle djuene fanne qu’sait c’que traivaillie vô dire, voili ïn bé paitchi. Elle vai vitment
s’trovaie ïn hanne, di velaidge véjïn, és vont s’mairiaient. Bïntôt ïn afaint vïnt â monde, çâ enne féye,
que bïn dés onnaies pu taîd, vai d’veni… mais grant-mére !

C’te raiconte fait musaie ai Cosette dains lés " Mijérabyes " de Victor Hugo. Mon hichtouère n’â p’ âchi
trichte mais élle â bïn vraie po lai ptète Julie, i vôs l’aichure. Et pe é i ai c’te djenâtche d’aivô sés
manidyainces qu’voignait touérments ét mâlhèye. Lai fanne ai bïn existaie, aivait-élle vrâment lou pouvoi
qu’an diait ? Niun n’poré l’dire djemaîs. In djoué, lou peupye n’en ai pu voyu d’cés tchairvôtes, emprijenaies
lou trinunâ lés ai condamnaies ai moue. An lés ai breûlaies dains ïn grant fûe ét élles sont paitchies en enfie.

Mitnaint an n’djâse pu d’cés raicontes, çâ djeûte bon po fére pavou és ptèts afaints. Lou neûtemps nos môtre
dés diâles ét dés djenâtches d’aivô d’âtres visaidges !

Michel FREYBURGER

Glossaire : Lai djenâtche : la sorcière. Lou toèt d’châme : le toit de chaume. Lai sôle : la fatigue.
Lai rétchaince : la richesse. Lou creuchfi : le crucifix. Loup-gairiat : Loup-garou. Foulta : fantôme.
Djenâtchie : sorcellerie. Croûye : mauvais. Désairriâ : désarroi. Fée maitchemiatte : bonne fée.


Le tchété di Morimont.

Entre Lairdge et L’voncot, chu ènne hâtou, se drasse le pus bé tchété di Sundgau. De ç’te pyaice le Seigneu poyait surveillie lai route que londge lai r’viere lai Largue que coûle à pied de lai Montaigne de Cotchavon et de l’âtre sens è l’aivait ïn euye chu lai Rotche és Djenâches et lai Rotche és Crâs. De lai premiere, des djenâtches siétèes chu yote écouve s’élancïnt po aillaie retrovaie des hèxes dains le bos de lai sens de Farratte. Tiaind è lai Rotche ès Crâs èlle potche en son moitan ènne boûene frontiere, d’ènne sens ç’ât lai France de l’âtre lai Suisse.

Aiprès lai diere, i aimos allaie è Morimont daivo mon pére, lu qu’aimait tant ces véyes pieres que lu djasïnt. Nos paitchyïns le dumoinne, aiprès les vépres bïn chur, en prenyiant ïn p’tèt sentie, nos laichyïns L’voncot d’ènne sens et en ren de temps nos étïns à pie di tchété. En premie le tch’mïn nos moinait djainque è lai férme, laivou que des dgens étïnt siétès à des tâles, bïn è l’ailombre des aibres, ïn po pus loin des hannes djeuyïnt ès grèyes. En entendait les grosses bôles en bos tapaie chu les grèyes que tchoiyïnt c’ment è Gravelotte. Çoli déchcutait, çoli se déchpitait, mais çoli boiyait chutôt. La cabartiere appotchait s’vent ün ou dous litres de byan d’Alsace po rafraîtchie les gourdges déssatchies des djouyous.

Mains mon pére ne pregniait pe le temps de s’arrâtaie, nos étïns v’niu po le tchété et ren d’âtre. Nos sons mit’naint è lai poûetche di tchété, nos entrans en péssaint do lai tchaipèlle po airrivaie dans la grante couè. Devaint nos, lai d’meur di seigneu. Dedos ç’té-ci, les étiuries daivo le pouche de à moins cent métres de fond. Po le creuyie cobïn de maheyroux sont moûes. En laichant tchoir ïn tièyau è l’en bote di temps djainque en ô qu’è l’è totchi le fond.

Le tchété di Morimont c’ment i le voiyos dains mai p’tète téte
Encheute nos nos sietans chu ènne grosse piere, mon pére me djase de lai vie à tchéte. En l’oyant, i me reconchtrus dains ma tété : les touès et la mâjon di seigneu. I vois le comte et tos les nobyes siétès è ènne grante tâle tchairdgie de tchies, de vïns et de fruts. Çoli djase, çoli rit, çoli fait lai féte. E y è, ç’ât chur des dgens heyroux à Morimont. Dains lai grante couè ritant les servaintes, à moitan des dgerainnes, poûes et des soûdaies. Cés-ci tchaintant des tchainsons que les arailles de djuenes baichattes n’aint pe le drait d’oyi, ès maindgeant ïn triquèt de laid chu ïn gros moché de pain noi. Es boiyant enco di citre que yos breûle l’échtomaic et tiand ès le poyant ès pïnçant le tiu des servaintes que se savant en riaint. Mon pére, en me pailaint de tot çoli, rebaiye vie à ci tchété. S’vent è dit que si ses pieres poyïnt djasaie, èlles nos en apporyïent des tchoses, èlle nos djaserïnt di Comte Piere di Morimont et achi de nos aimis suisses chutôt de nos vouèjïns les Juraissïns.


Le Grütli des Juraissïns.

Sèrment di Grütli
En doze cent nonante-èt-ün, tros r’préjeintaints des caintons de Uri, Schwyz et Unterwälder se sont r’trovès dains ïn grant prè, chu la hâtou di lac des Tiaitre Caintons po faire lai promèche de s’entr’édie et çoli po aidè. Ç’ât c’ment çoli qu’ât v’nu à monde lai Suisse. En diche-heute cent vingt-ché, tiaitre dgens de Porreintru et de D’lémont se sont r’trovès dains lai couè di tchété di Morimont po djurie de libéraie de l’Oûrs de Bèrne, cés que djasant français en f’saint ïn nové cainton : le Cainton di Jura.


Lai couè di tchété di Morimont laivou qu’en 1826 les tiaitres premiers Juraissïns aint fait yote sèrment
En diche-nûef cent cïnquante-tros, des centaînes de Juraissïns se sont enco r’trovès dains lai couè di tchété po repare le sèrment de 1826. Ci djo-li è y en è t’aivu des dichcours et des tchaints po défendre l’idèes di nové Cainton di Jura è conchtrure. Tchu l’air de lai Marseillaise, tos cés qu’étïnt li aint tchaintè :
Unichièz-vos, boûebes de Rouracie
Et baiyies vos lai main
Et baiyies vos lai main.


Piere de Morimont et ses n’vés.

C’était à temps des Croujaides, en onze cent tiaitre-vingt-heut. L’eimp’reur Frédéric de Lai Roudge Bairbe était paitchi en diere po délivrait Jérusalém. Tyétye temps avaint, Piere de Morimont avait r’tyeuyi dous n’vés : Conon et Henri, les boûebes de sai sœur lai Comtèsse de Thierstein. Henri, était ïn djuene hanne sïmpye, é l’avait ïn caractére doux, Conon, lu était ïn batayou dans l’aîme, c’était ïn gloriou que n’voyait que pai les airmes.

Piere de Morimont et le Comte de Farratte étïnt paitchis daivo l’eimp’reur et le djuene Conon aivu tot hèyerou de paitchi daivo son onçhia en Yeuvaint po faire lai diere à cés que craiyïnt en Allah. Tos les tras aint guéroiyïnt daivo brament de coraidge, ès étïnt chur que Ç’tu qu’ât moûe chu lai Croû était daivo yo. Le comte avait laichi è Henri lai condute di tchété.

Dés annèés aint péssèes, à tchété en n’avait pus de novèlles de l’onçhia et di n’vé. En avait tot de meîmme aippris, que l’eimp’reur aivait predju lai vie dains les âves d’ènne métchainte r’viere de montaigne et que les chréchtïns avïnt pris Ptolémaïde. Mains on ne savait ren de Piere de Morimont et de Conon. Ât-ce qu’ès étïnt prijnies ? Ât-ce qu’ès étïnt moûes ? Le djuene Henri s’posait tos les djos, totes cés quèchtions que d’morïnt sains réponse.

Ïn soi d’ïn tèrribye oûeraidge, daivo des édyuges qu’éçhièrïnt tot le tchété et ïn tounnére à révoiyie les moûes, dés cavalies se péjentant d’vaint lai grante poûetche. Le pont-yevis ât chutôt aibaichi, Henri recognât lai voix de son frére Conon. E l’ât tot héy’rou de le r’vouer, mains ç’tu-ci to fie entre en métre dains lai grante couè et dit à son frére que yote onçhia ât moûe d’vaint Sïnt Djean d’Acre et qu’avaint de meuri è lu è baiyi tos les draits et le titre de Comte di Morimont. Ainchi è l’ât mit’naint le métre tote pai lu.

Henri se cadge, è cognât trop bïn son frére que s’empotche po ïn ren. Conon veut fétaie son r’touè, chutôt ènne grante tâle ât drassie, laiquéle pyaye dos les pyaits de tchies, de fruts, de bouènnes tchoses et les potats de vïn. Çoli boit, çoli rit, çoli tchainte. Mains Henri n’è pe le tiur è fére lai féte, è muse è son onçhia Piere que doûe po aidai chu loin d’ci. E veut en saivoit pus et d’mainde è son frére comment çoli ç’ât péssè. Çoli bote Conon, qu’è d’je bïn trop bu chu en raidge qu’è potche ïn grant côp d’échpée è son frére. Le craiyant moûe è dit è ses hannes de faire è dichpairaître le coûe.

Mains Henri n’ât pe moûe, des dgens que lu sont réchtès fidéles le botant è l’aibri en le potchant djainque è l’abbaiyie de Lucèlle. Li, les moinnes s’occupant bïn de lu, è foûeche de soins de prayires ès le r’botant chu pies. Tot en remèrchiant le Bon Dûe de ç’te guérijon, ès aint pavou que Conon l’appregneuche. Ç’ât poquoi l’aibbé d’mainde è Henri de se botaie dos lai protéchion di Seigneu d’Asuel qu’ât pairent d’aivo lu. Nos sons en herbâ, véti en paiysain, Henri se bote en tch’mïn. Aiprès ènne houre de mairtche è voit d’je le môtie de Tchairmoille tiaind è rencontre des tchessous. A moitan de cés-ci è r’cognât son frére Conon, è en grûle de paivou. Son frére achi le r’cognât et lu dit « Te t’en ès tirie ïn côp, mains mit’nain te veux cognâtre le fraid et la neût des tiaives de mon tchété ! » Chuôt le poûere Henri è t’aivu enfromè, laivou que les prijnies sont rébiè po le réchtaint de yos djos, de li n’è pu poyu vouer : ni le sraye ni le byeu di cie.

Chés annèes pu taid, en était à l’ac’mencement di bontemps. Les aibres retrovyïnt yos p’tètes feuilles d’ïn bé voi, les ogés çhiotrïnt. Dadon longtemps note prijnie avait preudju tote échpoir, mains ènne novelle ritait dains tot le care : le Comte Piere de Morimont r’vïnrait di Yeuvaint, d’je l’aibbé de Lucèlle en avait oyi djasaie. Conon ne poyait craire çoli, lu que s’était savè tiaind è l’avait vu son onchia pai tiere baingnie dains son saing, è l’était chur de ne d’j’mais le revouer en vie. Mains son onchia byassi, avait aivu fait prijnie pai les soudaies de Sailaidïn. Ce n’ât que des annèes pu taid que Rètchard Tiur de Lion l’è enfïn délivrè.

Airrivè à tchété, Piere de Morimont aipprend ce queç’ât péssè, è fait v’ni son métchaint n’vé et lu dit « Miséraibye, qu’ât-ce que t’ès fait de ton frére ? » Conon tchoit è dgenouyons, mains l’onçhia veut le p’ni c’ment è le mérite. Henri, que vïnt de r’vouer enfïn lai lumiere di sraye, d’mainde à son onçhia d’aivoi pidie. Taint de grandou d’aîme apaijant lai coulére de Piere di Morimont que dit : « Qu’i ne le voyeuche pu et qu’è feuche enfromè dans ïn monastére po le réchtaint de ses djos. » Çoli è t’aivu fait et Conon è t’aivu enfromè dains l’aibbaiye de Lucelle, laivou que lai moûe ât v’ni le tieuri tyétye temps aiprès. Tos les dgens aint dit qu’è l’aivait t’aivu ce qu’è méritait.

Le tchété di Morimont c’ment vos peutes le vouer adj’d’heu
Si ïn djo vos péssèz de lai sens de Cotchavon, L’voncot ou Lairdge, prentes le temps de montaie djainque à tchété di Morimont, i seus chur que si euvrites bïn vos euyes et vos arailles, vos aillèz étre invitès è ènne féte di Comte et de lai Contesse di Morimont. Crait-bïn que mon pére veut étre achi de lai féte, è le mériterait bïn, lu qu’è taint fait po que ren ne tchoiyeuche dains lai rébiance.

Jean Babé de Cotchavon


TRISSUS ET MONTBELIARDAIS

Dans lou temps qu’i vouôs câse, les Trissus étïnt des brâves dgens que vityïnt c’ment tot l’monde, bïn trantyilles âtoeu di tchété de lu prince. Ès n’étïnt pe encoeu Français, ès n’étïnt pé Ollemands non pus. C’était des Trissus, voilai tot !

Ès traiveillïnt teurtus, en lus tchamps ou bïn en lus boutiçhes. Cés que n’aivïnt pe de butïn è faire vayaie étïnt técherands, copies, mendius, chouties, coborties, tchairtenus, mortchands. Ès n’étïnt pé bïn reutches, mains quand èls aivïnt béyie lai dieme di prince, et peus lou tchambon ou bïn lou poulot di m’nichtre, ès n’daivïnt pus ran è niun. Achi ès étïnt fîes d’être Trissus. Mâgrè lus sobots, lu biaudes et peus lus peuts djaitiaits ès se r’drossïnt ataint que cés de mint’nant, et peus è y aivait d’quoi !

C’était lou vrai bon véye temps ; djanmais les Trissus ne funnent chi bïn, chi aiverus : entre les djoncs d’lai schliffe, laivous que lou m’lïn tiquait tot bôlement et peus qu’oûeyes et bourres se prom’nïnt en s’casant potois, les aibres di Grant Jardin, lou tcheunne des oûetches des Môles, les vignes de Rouôsse, lai r’viere pieunne de poichons… Çoulai durait dâ bïn des annaies quand, tot po ïn côp, èl y eut ïn grouôs brut de dièrre ! C’était les Frainçais que se r’voultïnt po Pairis. In djoueu d’octôbre, tot â maitïn, ïn grant diâle, sot et peut c’ment ïn sourcîe, s’en vignit è tchouvâ, daivô enne bande de bougres qu’aivïnt des fusils et peus des sâbres et peus que n’aivïnt pé bon air di tot. Les Trissus funnent tot épaivuries. Lou grand mairtyémâ qu’i vôs dit s’en ollit tot drait, c’ment ïn effrontè, trovaie lou bourdgeois Ferrand, èl y dyit qu’è s’aippelait Boinai, et peus qu’èl était d’ïn endrait encoueu bïn d’l’âtre sen des Bôs, que niun n’aivait entendu câsaie.

« I vïns, qu’èl y dit, â nom d’lai Républitye, po vouôs délivraie, et peus pou vouôs boutaie bïn. Vouôs s’rèz teurtus des citoyins et peus ça moi qu’i vô vouôs gouvernaie. Vouôs paiy’rèz les contributions qu’an vouôs diré et peus ça bon. » Lou bourdgeois veuillit réplityaie lai dechu qu’ès n’aivïnt bése de ran, qu’ès ainmïnt meus demoueraie Trissus que de v’ni citoyins… « Coige te ! que lou grant Boinai lu dyit, te t’ferôs baittre ! et peus è te fât faire è saivoi è tos les Trissus que se ès n’sont pé contents an y coperé lai téte po les aippenre è vivre ! » E n’aivait ran è dire lai dechu.

Lou grant Boinai trouvit que les Trissus étint trou bétols, è vyit les inchtrure. Èl y défendit d’câsaie potois « Des citoyins, qu’èl y dit, daivant câsaie français ! » È fayit baiti des écôles et peus faire è v’ni des rédgents. Ce fut lou c’mencement des mâlheurs des Trissus.

Les gamins s’boutunnent è ollaie è l’écôle et peus è câsaie français. Enne tyinzine d’annaies pus taîd ès fesunnent encoueu enne écôle pus hiâte laivou qu’èls aippregneunnent encoeu meus lou français, et peus lai molice. En vignant fïns ès n’voueuillunnent pus traivaillie, aippregneunnent tus des méties po n’ran faire. Ès câsunnent teurtus lou français, ès délaicheunnent les biaudes et peus les côpes po boutaie des grants djaitiaits de draip et peus des tchaipés ronds, ès tchâsseunent des chuyais, ès baticheunent des belles demoueurances daivô les sos qu’lus péres aivïnt raiméssès, ès n’voueilleunnent pus qu’an les aippeleuche Trissus :  « nouôs sont des Montbéliardais ! » ès n’musint pus qu’è faire des estatues ès pus molïns d’entre lus, çou qu’encoueuradgit les âtres è v’ni molïns aitout.

Mains, en vignant molïns, ès vignïnt poûeres, çoulai vait pus vite de mindgie les sôs que d’lés raiméssaie, chutôt quand cés qu’lés mindjant sont pus fïns qu’cés qu’lés aint raiméssès. Et quand ès n’eûnnent pus d’sous, èls empeurtunnent, mains, pou n’pé aivoi l’air, ès feseunent empeurtaie pai lai commûne. Èls empeurtunnent pou faire des fontainnes, pou être çhéries, pou faire encoueu des écôles, qu’è y en aivait dje diâle aissai !

Èls empeurtunnent taint et chi s’vent qu’è lai fin ès n’poyûnnent pus v’ni â cô d’payie les intérêts de çou qu’ès daivïnt. Lai velle était pieunne de sciençous d’totes soûetches, d’empiaiyies d’totes les diéveunnes que n’étïnt djanmais contents d’çou qu’ès dyingnïnt. È fayit qu’les Montbéliardais, c’ment qu’ès s’aippelant mintenant, payint pus d’contributions qu’ès n’pouyïnt dyingnie daivô lus mâlries méties. Les dgens des v’laidges profiteunnent encoeu de çou qu’èls étïnt pouôrassus et peus glorius pou y vendre lou butïn lai moitie pus tchie qu’è n’ vayait. Ès n’ouôdjûnnent pus faire d’éfants pasqu’ès n’airïnt pe pouôyu les neûri. Achi çoulai n’ollit pé longtemps.

Cent cïnquante ans aiprés que Boinai fut v’nu, è n’vairait pus è Montbiai qu’les sudais di derries s’en olleunent encoueu pasqu’ès n’aivïnt pus ran è faire. È n’y aivait pé maiseu ïn Trissu dans tote lai velle, èls étïnt aivus oblidgies d’aibandenaie lus belles mâsons pou ollaie traveillie tché les paysans des v’laidges ou bïn dans les fâbrityes d’Héricoueu.

Çouci prouve encoueu enne fois d’pus que ç’ât en traiveillant qu’an fait encoueu lou meus ses aiffaires ; et peus que s’èl ât bon d’être fïn, ç’ât aitye de métchant quand an n’y ât trou.

P.M. : L’homme de d’vés lai
 
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